Rauwe eten?

In de zomer houden we ervan rauwe voedingsmiddelen te eten omdat die ons verfrissen. Maar weet je ook wat de voordelen zijn van rauwe voedingsmiddelen?

  • Rauw eten helpt de voedselkwaliteit te behouden!
    Rauwe biologische gewassen zijn rijk aan vitaminen, mineralen, sporenelementen, antioxidanten, voedingsvezels, chlorofyl, zuurstof en natuurlijke enzymen. Deze voedingsstoffen helpen ons gezond te blijven: ze nemen de afvalstoffen op die zich in het lichaam hebben opgehoopt en beschermen ons immuunsysteem.
    Zoals je al weet, vernietigt het kookproces de vitaminen en mineralen in de groenten. Hoe langer de kooktijd en hoe hoger de temperatuur, hoe meer vernietigd wordt:
    – 50°C (vernietiging van een deel van de enzymen)
    – 60°C (vernietiging van de vitamine C)
    – 100°C (afbraak van de afgegeven minerale zouten en sporenelementen)
    – 110°C (vernietiging van alle vitaminen)
    Om de vitaminen en mineralen zoveel mogelijk te behouden koken we dus bij voorkeur op een lage temperatuur. En in al onze gerechten krijgen rauwe voedingsmiddelen een prominente plaats.
  • Rauw voedsel dwingt ons meer te kauwen!
    Rauw voedsel is steviger. Om ze te kunnen slikken en verteren, moeten we meer kauwen, waardoor we veel sneller komen tot een gevoel van verzadiging. Rauw eten doet kauwen, waardoor het de ideale bondgenoot is voor mensen die willen afvallen.
  • Rauw eten aan het begin van een maaltijd activeert de spijsverteringsenzymen en bevordert zo de goede spijsvertering!
    Hoe ouder je wordt, hoe minder spijsverteringsenzymen je hebt. Probeer dus iets rauws te eten vooraleer je aan je maaltijd begint: bijt in een wortel, eet rauwe soep, begin de maaltijd met een kleine salade… en probeer 1 op de 2 maaltijden wat rauws te eten.

En nog een laatste tip: als je rauw voedsel niet gewend bent, doe het dan rustig aan. Voeg de rauwkost beetje bij beetje en luister naar je lichaam, dat is het belangrijkste!

Smakelijk!

Posted in

helene